Translate

27 Νοεμβρίου 2009

Μαριέττα Φαφούτη




Η Μαριέττα Φαφούτη έχει διπλή ζωή. Το πρωί δουλεύει ως copywriter και βρίσκει ιδέες για διαφημίσεις σε περιοδικά. Όταν φτάσει όμως 6 η ώρα  μπορεί να κάνει ό,τι αγαπά παράφορα στη ζωή της: Να φτιάχνει μουσική με τα χεράκια της. Και ασχολείται με τη σύνθεση μουσικής τα τελευταία 6 χρόνια. Η αλήθεια είναι πως της τα έχει φέρει καλά μέχρι στιγμής η ζωή, καθώς, η ίδια, έχει δουλέψει σε πολύ όμορφες δουλειές στο χώρο του κινηματογράφου, της διαφήμισης, της τηλεόρασης, του θεάτρου και του διαδικτύου. Αυτό τον καιρό ετοιμάζει τον πρώτο της δίσκο ο οποίος θα κυκλοφορήσει τους πρώτους μήνες του 2010 από τηνInner Ear Records. Παράλληλα φροντίζει το δεύτερο σπίτι της, την διαδικτυακή καλλιτεχνική πολιτεία του bankit.gr που έχτισε με πολλή αγάπη μαζί με την Ελευθερία, τον Γιάννη, την Κλαίρη, τον Λευτέρη, τη Νάνσυ, τη Μπέτυ και τον Μάριο. Και οργανώνει μαζί τους φεστιβάλ και άλλα καλλιτεχνικά events.

Όπως βλέπουμε στο βιογραφικό σου οι μουσικές συνθέσεις σου έχουν κυρίως ρόλο συνοδευτικό. Από tv- spots μέχρι θεατρικές παραστάσεις. Πιστεύεις ότι τέτοιες μουσικές μπορούν να αυτονομηθούν μετά την πρώτη παρουσία τους και να λειτουργήσουν με όρους ραδιοφωνικούς ή ζωντανών εμφανίσεων;

Είναι αλήθεια πως το όνειρό μου από την πρώτη στιγμή, ήταν να γράφω μουσική για εικόνα. Όχι όμως με τρόπο «συνοδευτικό» όπως αναφέρεις. Για εμένα το να γράφω μουσική για μία ταινία, για μία διαφήμιση ή για ένα θεατρικό έργο σημαίνει ότι πρέπει να βρω τον τρόπο ώστε η μουσική μου να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της εικόνας. Μάλιστα υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου η μουσική καλείται να «πει» αυτό που η εικόνα δεν μπορεί. Στο χώρο της διαφήμισης για παράδειγμα καμιά φορά η εικόνα ενδέχεται να είναι αδύναμη. Και εκεί πρέπει να βρεις τον τρόπο να την «ανεβάσεις» με τη μουσική χωρίς όμως να κάνεις την εικόνα να φαίνεται «λίγη». Μπορεί όμως να συμβεί και το αντίθετο. Να είναι δηλαδή τόσο έντονη η εικόνα που η μουσική οφείλει να έχει μια πιο διακριτική παρουσία. Είναι πολύ λεπτές οι ισορροπίες γενικά, αλλά εκεί βρίσκεται και το ενδιαφέρον νομίζω.  Τώρα όσον αφορά στην ερώτησή σου, φυσικά και μπορούν να αυτονομηθούν τέτοιες μουσικές μετά την πρώτη τους εμφάνιση. Προσωπικά τουλάχιστον, φροντίζω ό,τι γράφω να μπορεί να σταθεί και μόνο του, ή να μπορεί να αναπτυχθεί αυτόνομα. Να έχει αρχή, μέση και τέλος. Με όρους ραδιοφωνικούς λοιπόν ναι, και βέβαια θα μπορούσαν να λειτουργήσουν οι συγκεκριμένες μουσικές. Σε ζωντανές εμφανίσεις όμως θα ήταν σίγουρα δυσκολότερο. Υπάρχουν μουσικές που έχω κάνει, οι οποίες χρειάζονται ολόκληρη ορχήστρα για να ακουστούν όπως πρέπει. Φυσικά και θα ήθελα να τις ακούσω με αυτό τον τρόπο, αλλά σίγουρα θα ήταν αρκετά πολύπλοκο για να πραγματοποιηθεί. Υπάρχουν και άλλες μουσικές που έχουν πολλούς ηλεκτρονικούς ήχους αλλά και πάλι με την κατάλληλη μπάντα θα μπορούσαν να υποστηριχθούν. Με λίγα λόγια όλα γίνονται, αλλά θέλουν την αντίστοιχη δουλειά.


Ποιες είναι οι πηγές της έμπνευσής σου στην ορχηστρική μουσική και ποιες στα τραγούδια σου;

Σε γενικές γραμμές, όταν πρέπει να γράψω μουσική για κάποιο συγκεκριμένο project και όχι για τον εαυτό μου, δεν στηρίζομαι στην έμπνευση, αλλά στην γνώση, την εμπειρία και την τεχνική. Η έμπνευση είναι κάτι όμορφο, στο οποίο όμως δεν πρέπει να στηρίζεσαι αποκλειστικά σε καμιά περίπτωση όταν γράφεις επαγγελματικά μουσική. Στο χώρο της διαφήμισης, ας πούμε, τα deadlines είναι τόσο κοντά κάθε φορά, που δεν έχεις την πολυτέλεια να περιμένεις να έρθει η περίφημη έμπνευση για να γράψεις την αντίστοιχη μουσική. Τώρα, εννοείται πως η κουβέντα με τον παραγωγό ή τον σκηνοθέτη είναι πολύ σημαντική για να σε βάλει σε ένα κλίμα, αλλά σε αυτές τις περιπτώσεις η πιο σημαντική «έμπνευση» προέρχεται από την ίδια την εικόνα που πρέπει να αγκαλιάσεις με τη μουσική σου. Κάτι που δυστυχώς αρκετές φορές δεν φτάνει στα χέρια του συνθέτη έγκαιρα λόγω χρόνου. Αν τώρα υπάρχει ένα πολύ δυνατό concept πίσω από την διαφήμιση μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο σαν έμπνευση. Για παράδειγμα, όταν ανέλαβα να γράψω τη μουσική για το Νερό Ζαγόρι και την συνεργασία του με το Χαμόγελο του Παιδιού ήταν τόσο έντονα συναισθηματική η συγκεκριμένη σύμπραξη και τόσο δυνατό το concept της διαφήμισης που χωρίς να έχω την τελική εικόνα, είχα συνεχώς νέες ιδέες. Αλλά και πάλι ήταν παρακινδυνευμένο γιατί ενδεχομένως ο ρυθμός της μουσικής που είχε επιλεγεί τελικά, να μην ταίριαζε στον ρυθμό του τελικού video. Ευτυχώς όμως έδεσαν όμορφα. Όσο για τον κινηματογράφο, το σενάριο μπορεί να αποτελέσει την έμπνευση για την σύνθεση του βασικού θέματος της ταινίας, αλλά για την επένδυση της κάθε σκηνής ξεχωριστά, το πιο σωστό και αποτελεσματικό είναι να μπορεί να δουλέψει ο συνθέτης πάνω στην εικόνα. Αν μιλήσουμε τώρα για τα τραγούδια που γράφω για δική μου χαρά και πλέον για τον δίσκο μου, τότε ο παράγοντας έμπνευση παίζει καθοριστικό ρόλο και πηγή έμπνευσης μπορούν να γίνουν τα πάντα. Μια μικρή στιγμή της καθημερινότητάς μου, μια λέξη, η σκηνή από μια ταινία, μια όμορφη εικόνα, ακόμα και ένα ανέκδοτο που μπορεί να άκουσα. Και εννοείται το παραμικρό συναίσθημα μεταμορφώνεται απευθείας στο αντίστοιχο τραγούδι.

Το ίντερνετ σκοτώνει τη μουσική;

Αντιθέτως. Πιστεύω ότι το internet έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην προβολή του έργου ακόμη περισσότερων δημιουργών σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων. Σκέψου μόνο ότι δίνει την ευκαιρία σε εμένα, που είμαι νέα δημιουργός και που μένω στην Ελλάδα να με ακούσουν άνθρωποι από κάθε άκρη του κόσμου. Άνθρωποι οι οποίοι μπορεί να είναι από απλοί ακροατές μέχρι και μουσικοί παραγωγοί, σκηνοθέτες και ούτω καθ’ εξής. Το internet δίνει φτερά σε όλες τις μουσικές για φτάσουν παντού και κάτι τέτοιο νομίζω ότι είναι ανεκτίμητο.






Αν σκεφτείς βέβαια ότι ο καθένας ανά πάσα στιγμή με ένα πρόγραμμα μπορεί να κατεβάσει οποιοδήποτε τραγούδι θέλει δωρεάν, τότε δε μπορείς να παραβλέψεις το γεγονός ότι η μουσική χάνει αρκετή από την αρχική της αξία. Δεν ψάχνεις πια να βρεις και να αγοράσεις το εκάστοτε cd και να ακούσεις το κομμάτι που σου πήρε το μυαλό. Απλά κάνεις ένα download, πατάς το play και έχεις το τραγούδι στον υπολογιστή σου μέχρι να το βαρεθείς. Έχουμε και την τάση ως λαός να μην εκτιμούμε ότι μας παρέχεται δωρεάν… οπότε με αυτό τον τρόπο αδικούμε κάπως τις ίδιες τις μουσικές.

Θα μπορούσες να βιοπορίζεσαι από τη μουσική σου δραστηριότητα;

Όπως γνωρίζεις ήδη δουλεύω και ως copywriter. Και αυτό, γιατί δεν ήθελα ποτέ να εξαρτώμαι οικονομικά μόνο από τη μουσική. Υπήρχε και αυτός ο φόβος του ελεύθερου επαγγελματία που με προβλημάτιζε. Ξέρεις, τον ένα μήνα μπορεί να έχεις δουλειά, τον άλλο όχι και ούτω κάθ’ εξής. Είχα ανάγκη από μία ασφάλεια. Αλλά πλέον είμαι σε ένα πολύ καλό δρόμο, όπου μπορώ να σου πω πως ναι, αν έχανα τη δουλειά μου ως copywriter αύριο το πρωί, δεν θα είχα κανένα πρόβλημα. Έχω μπει πλέον σε μία καλή σειρά ώστε να μπορώ να στηριχθώ οικονομικά μόνο από τη μουσική μου.

Τα σχέδιά σου για το μέλλον;

Από σχέδια άλλο τίποτα. Θα σου μιλήσω πιο πολύ για άμεσα σχέδια. Κατ αρχάς έχω πολύ μεγάλη αγωνία για ένα νέο βήμα που κάνω. Στις αρχές του 2010 θα βγάλω τον πρώτο μου δίσκο με την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία Ιnner Εar Records. Γενικά ουδέποτε είχα σχέδια για δισκογραφία με δικά μου τραγούδια, με δικούς μου στίχους και εμένα να τραγουδάω… αλλά να που βρέθηκαν από τη μία ο παραγωγός Ottomo και από την άλλη η δισκογραφική Inner Ear και μου είπαν να το δοκιμάσουμε. Και να σου πω την αλήθεια, έχω λατρέψει τόσο πολύ όλη αυτή την διαδικασία… Μου φαίνεται μαγικό που θα βγάλω ένα cd με τραγούδια που τόσο αγαπώ και που έχω κοντά μου ανθρώπους σημαντικούς που πιστεύουν σε εμένα. Και για την ιστορία… αν δεν ήταν το myspace στη μέση δεν θα με είχαν βρει οι παραπάνω άνθρωποι για να μου προτείνουν να κάνουμε τον δίσκο.






Επίσης, ανυπομονώ να βγει στον αέρα «Ο Παραμυθάς» για τον οποίο έγραψα τη μουσική και τα τραγούδια. Δεν ξέρω, αν θυμάσαι την παιδική σειρά της ΕΡΤ «Ο Παραμυθάς», με τον Νίκο Πιλάβιο; Ε, η ίδια σειρά ξαναβγαίνει στην ψηφιακή ΕΡΤ, πάλι με τον Νίκο Πιλάβιο να πετά με το μαγικό του γιλέκο και τον γιο του Κωνσταντίνο Πιλάβιο στη σκηνοθεσία. Μία υπέροχη δουλειά που έγινε με τόση αγάπη και που θα αρχίσει να προβάλλεται αρχές Ιανουαρίου του 2010.





Όσον αφορά στον κινηματογράφο, αυτό τον καιρό δουλεύω με τον φοβερό και τρομερό Κωνσταντίνο Πιλάβιο για μία νέα ταινία μικρού μήκους που ετοιμάζει, το «Fatherly Love». Και με την πολυαγαπημένη Λουκία Ρικάκη, για το νέο της ντοκιμαντέρ «Ποιος άνεμος μας έφερε εδώ;».





Και από διαφημίσεις μόλις πριν λίγο βγήκε η τελευταία μου δουλειά για τα Αριστεία Ζωής που διοργανώνει το περιοδικό Forma. Και φυσικά ανυπομονώ να έρθουν και άλλα πολλά!





Τέλος μιλώντας για σχέδια για το μέλλον, δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω το δεύτερο σπίτι μου. Τοwww.bankit.gr μία καλλιτεχνική διαδικτυακή πολιτεία που δημιουργήσαμε με την Ελευθερία, τον Γιάννη, την Κλαίρη, τον Λευτέρη, τη Νάνσυ, τη Μπέτυ και τον Μάριο με πολύ αγάπη και που σκοπό έχει να φιλοξενεί δωρεάν καλλιτέχνες από 20 κατηγορίες τεχνών και τα έργα τους. Και φυσικά να τους προβάλλει μέσα από εκθέσεις, συναυλίες, φεστιβάλ και πολλά καλλιτεχνικά events. Έχουμε πάρα πολλά όνειρα για αυτή την πολιτεία και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τα πετύχουμε!



Tην φωτογραφία έχει τραβήξει ο http://www.antonisphotography.com.








*Πρώτη δημοσίευση www.e-tetradio.gr


1 σχόλιο:

Χρήστος Μιχαήλ είπε...

Τα κόπι πέιστ αυτού του μπλογκ είναι πλήρως αποτυχημένα μορφολογικά.

Απολογούμαι μεν αλλά δεν ξέρω τι να κάνω.

Camly - A Responsive Blogger Theme, Lets Take your blog to the next level.

This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself.


This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. Find out more...


Following are the some of the Advantages of Opt-in Form :-

  • Easy to Setup and use.
  • It Can Generate more email subscribers.
  • It’s beautiful on every screen size (try resizing your browser!)
Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!